BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, May 27

Renungkanlah.....

Assalamualaikum wbt..

wahh,sudah lama tidak dicoret di blog ini..

agaknya sudah bersawang dan kelam dah..=)

apapun,arini teman cuma nak berkongsi kata-kata seorang ulama' yang terkenal..
Sama-samalah kita renungkan ya sahabat-sahabat..



1. "Hebatnya Allah S.W.T. ini ialah Dia jadikan langit dan bumi tanpa contoh dan bahan binaan. Kita buat rumah ada bahan binaan iaitu batu dan kayu. Kita masak lauk pauk guna bahan iaitu rempah,daging, dan sayur-sayuran. Tetapi Allah SWT sendiri, buat langit dan bumi tidak menggunakan bahan dan contoh..Maka amat munasabahlah kita sebagai orang Islam puja dan puji Allah SWT...."












2. "Bangsa,baka dan tempat langsung tidak ada tempat di sisi Allah SWT. Depan Allah SWT nanti tidak akan ditanya kamu bangsa apa,tidak akan berlaku orang boleh jawab depan Allah SWT,aku orang Mekah lalu masuk syurga kerana orang Mekah,sama sekali tidak. Demikian juga orang Melayu,bangsanya langsung tidak boleh menolong di depan Allah SWT nanti. Yang boleh menolong ialah taqwa. Baka siapapun dia, tanpa taqwa neraka jugalah tempatnya..."












3. "Nabi Muhammad SAW ajar kita kalau nak berdoa,berdoalah ketika pintu langit terbuka. Bilaka ia terbuka? Ketika awal pagi, ketika khatib naik mimbar untuk berkhutbah, ketika hujan turun, ketika kecemasan yang teramat sangat dan lain-lain. Inilah antara masa-masa yang disebut sebagai terbukanya pintu langit..."












4. "Orang yang putus hubungan dengan Tuhan seperti wau yang putus tali. Walaupun wau yang putus tali mungkin nampak hebat, ke kiri, ke kanan dan terbang tinggi ditiup angin namun itu tidak lama, ia akan jatuh. Berbanding dengan wau yang bertali, ia terkawal dengan tali yang mengikatnya. Begitu juga bandingan manusia yang putus hubungannya dengan Tuhan dengan manusia yang terikat dengan Tuhan..."










5. "Perbezaan yang paling besar di antara manusia dengan makhluk yang lain ialah ilmu. Manusia diberikan kebolehan untuk diajar dan mengajar. Binatang ternakan contohnya, boleh diajar untuk mematuhi perintah tuannya, tetapi tidak boleh mengembangkan ilmu tersebut kepada binatang yang lain. Berbeza dengan manusia, sedikit ilmu yang diperolehinya mampu untuk dikembangkan dengan lebih meluas..."










Alhamdulillah,teman sudah mencatatkan sedikit kata-kata mutiara ulama' tersebut. Mari kita bca dan teliti maksud kata-kata beliau ya..







1. Sahabat-sahabat,hebatkan Allah?dibinanya langit dan bumi tanpa contoh dan bahan binaan pun..MasyaAllah,sungguh luar biasa kuasa-Nya! Namun adakah kita sering terpikir dan muhasabah diri kita dengan kekuasaan Sang Pencipta langit dan bumi ini? Kata-kata ini tidak lain tidak bukan untuk menunjukkan kepada siapa pujian dan pujaan kita harus diucap..Bukan kepada manusia,mahupun makhluk lain.. Tetapi kepada Allah Azzawajalla....



2. Benar apa yang diucapkan oleh beliau..Allah SWT tidak akan bertanya kepada kita asal kita,bangsa kita, warna kulit kita dan lain-lain. Yang akan ditanya di Padang Mahsyar ialah amalan kita,solat kita sebagai orang Islam..Kerana orang Islam itu sentiasa bersaudara selagi dia tidak memisahkan dirinya dengan saudara yang lain menurut kata-kata syaitan laknatullah..Nauzubillahiminzalik..



3. Sahabat-sahabat,Doa itu senjara orang mukmin kan?Oleh itu,walau apa jua keadaan mahupun dugaan yang menimpa berDoalah kepada-Nya...Nescaya akan dimakbulkan jika kita ikhlas biarlah lambat kerana Allah ingin menguji kesabaran kita semua..Ingatlah,hanya kepada Tuan kita,kita meminta pertolongan..Kerana Dia mengetahui apa yang terbuku di hati kita semua...Kerana Dia Tuhan Sekalian Alam...



4. Jika diteliti, memang betu. dan tiada kesangsian terhadap kata-kata beliau..Dengan terikat dengan perintah dan suruhan Allah SWT,kita bukan sahaja menuju jalan ke syurga namun berjaya mengelakkan diri daripada hasutan syaitan laknatullah..Marilah kita sama-sama menjadi 'wau yang terikat talinya' seperti manusia yang terikat dengan Tuhannya....



5. Menuntut ilmu ialah fardhu ke atas seoran muslim. Ya.memang benar! Ilmu yang bermanfaat walaupun sedikit isinya,jika dikembangkan oleh seorang manusia yang berilmu dapat memberi pengetahuan kepada manusia yang lain. Lihat! Benarlah seperti firman Allah yang bermaksud, Aku jadikan manusia sebaik-baik kejadian..Kita adalah sebaik-baik kejadian,maka gunakanlah kejadian diri kuta untuk kegunaan yang bermanfaat kepada diri,keluarga, dan Islam amnya...



Sahabat-sahabat,panjangkan celoteh teman kali ni..

Bukan berniat untuk memenatkan sahabat-sahabat, tetapi sekdar berkongsi mutiara kata dan renungan teman sendiri untuk kebaikan bersama..

InsyaAllah,kita semua sebagai umat Islam yang bertuankan Allah SWT berusaha menjadi muslim yang sejati dan beriman..



Ikhwanul Muslimin yang dirahmati Allah SWT,renung-renungkan dan sebarkanlah ilmu yang berguna walaupun setitis air menitik...Semoga Allha membalas kalian dengan kemurahan dan kasih sayang-Nya..

Sekian..

Wassalam..
=) 

Thursday, April 21

Jangan

Assalamualaikum wbt.
Bismillahirrahmanirrahim..
Apa habaq sahabat2 sekalian?
Lama kita xjumpa kn?
Harap2 sahabat2 sekalian dilimpahi rahmat dan kasih sayang dari Yang Maha Penyayang.
Aminn.

Oh,ya! hari ney sy nk bercerita sket pasai Hukum Al-Quran ney..
sy rasa rmai yg dh tau pasai hukum Al-Quran kn?
tp xpa,kita refresh blik..


Satu petang di sebuah masjid yang damai dan tenang,
terlihatlah 2 orang yang sedang duduk berbual.
Seorang berpakaian lengkap berserban manakala seorang lagi berpakaian 'rugged'..
Si pemakai pakaian 'rugged' memulakan perbualan..

"Wahai sahabat..Cheq tengok sekarang ni kan, ramai orang Islam yang mempertikaikan hukum Al-Quran..Depa tak tau ka bahawa keimanan kepada Al-Quran adalah wajib dan fardhu?"
Sahabatnya menjawab,
"Ya sahabatku..Aku melihat umat Islam di zaman ini khususnya di Malaysia ayik menidakkan hukum Al-Quran jaa..Nak kata mereka tak tau yang beriman kepada Al-Quran itu termasuk dalam rukun iman, ramai ja yang tau..Tapi tu lah manusia,mudah lupa."

Cuba kita teliti firman Allah ni..

"Setiap (daripada mereka) beriman kepada Allah, para malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, rasul-Nya (dan mereka berkata bahawa) kami tidak membezakan antara seseorang daripada para rasul-Nya. Dan mereka berkata bahawa kami dengar dan kami taat.."
(Surah Al-Baqarah 2 : 285)

Lihatlah, Al-Quran telah menjelaskan kepada kita tentang sifat golongan yang baik...

Okey,smbung cita tadi..

"Hang tau tak, kadang-kadang kita ni rasa payah ja nk buat perintah Allah..Dah la tak buat, siap pertikai lagi.."

Sahabatnya menyambung
"Betul,betul,betul....Contoh yang paling nampak, kewajipan solat..Sebagaimana yang kita tau, punya lah Nabi Muhammad S.A.W sayang kat umatnya, sanggup pi mintak ngan Allah kurangkan jumlah solat dari 50 kepada 5 jaa.. Tapi kita?Jangankan nak bersyukur dengan solat 5 waktu tu, tapi siap pertikai lagi..

Contohnya
"Ahh..buat apa solat waktu ni.Waktu remaja waktu enjoy!"
"Buat apa nak solat...Nanti tua solat la"

"Kesian cheq tengok masyarakat kita..Depa tau kewajipan tu,tapi tetap depa langgaq..Haa,cheq ada lagi satu!"

"Kalau kita tengok la kan, orang perempuan zaman la ni main pakai ja tudung..Asal tutup rambut dah..Bukankah nas al-Quran dah bagitau kewajipan menutup aurat?Dalam Surah Al-Ahzab dan Surah Al-Nur pun dah di'mention'.."










Tiba-tiba sahabatnya menyampuk,
"Sat-sat..cheq nak bagitau ni..Hari tu,cheq ada la dengaq Si Ustaz ni tegur budak-budak remaja yang tak pakai tudung.Hang nak tau apa depa kata?"

"Apalah ustaz ni. Bertudung tu amalan masyarakat orang Arab jaa.Tak pakai tudung pun kami bukan jahat.Kami solat apa.."
Satu lagi,bila nak pi masjid. Penjaga masjid tegurlah depa sebab xpakai tudung..Tapi,hang tau apa depa kata bila dah pakai tudung?
"Eh,kau nampak macam ustazah lah!"
"Kau pula dah macam perempuan Arab!"









Sahabat-sahabat, begitulah umat Islam zaman sekarang yang mempertikaikan hukum al-Quran..


Itu baru 2 hukum al-Quran dipertikaikan..Saya rasa kalau saya taip semua,memg xhabis lah..Banyak sangat..
Memanglah manusia tiada yang sempurna..
Masing-masing ada khilaf dan kekurangan..
Tapi,kita kan hamba Allah..So,lakukanlah demi Allah S.W.T..

Kita sebagai umat Islam,hamba Allah sepatutnya terima dan lakukan dasar hukum al-Quran kerana semua hukum al-Quran datangnya dari Yang Maha Kuasa..
Dunia,Allah dah bagi..Akhirat pun Allah dah janji..Tugas kita, dengar dan taat hukum al-Quran..

Mempertikaikan hukum al-Quran adalah sama sekali salah dan boleh menyebabkan kita rosak aqidah..
Macam ni lah..
Kita tunjuk biadab dengan al-Quran,tak ikut malah pertikai lagu hukum dalam al-Quran samalah macam kita biadab dengan Allah Azzawajalla..
Wajar ke kita sombong dan biadab dengan Tuan kita?
Dengan ibu bapa pun tak boleh biadab..
So,pikir-pikirkan lah ya sahabat-sahabat sekalian..
Saya coretkan tulisan ini untuk peringatan diri sendiri dan sahabat-sahabat..
Ingatlah,dunia dan kita Allah yang punya..

Saya tinggalkan sahabat-sahabat dengan sepotong doa untuk menjadii hamba yang taat..






Sekian..
Wassalamualaikum wbt..
Wailalliqa'..

Tuesday, April 5

Putih atau Hitam?Pilihan Anda

Assalamualaikum
Bismillahirrahmanirrahim.
Apa habaq2 sahabat-sahabat?
Moga2 sntiasa dalam limpah kurnia Allah S.W.T hndaknya.
Sahabat-sahabat,ade satu kisah ney..
Sahabat-sahabat nk dgq x?
Jom2..

Pada suatu hari,
Si Abu dan Si Ali sedang round2 kampung..
Sampai di suatu tempat, depa ternampak la 2 buah jalan..
Satu jalannya putih ‘melepak’
Yg satu lagi pulak hitam ‘belegam’
So,Si Abu n Si Ali merapati jalan2 tu..
Kedua2 jalan tu bercantum n xdak pemisah antara jalan..
Namun,jalan yg putih melepak tu penuh liku2..
Manakala jalan yg hitam belegam tu stret jaa..
Sblum depa depart,depa sempat baca notis tertulis:
Pilihlah jalan yang mana kamu sukai untuk
Berjumpa dengan Tuanmu.












Si Ali yang memg org dok tau suka amek jalan mudah,tnpa melengahkan masa memecut melalui jalan hitam belegam tu..
Si Abu pula yang berfikir sebelum wt keputusan memulakan langkah kakinya dengan Basmalah melalui jalan putih melepak itu.

Maka,setelah bertahun-tahun berlalu….
Akhirnya mereka hampir smpai utk menemui Tuan mereka.
Si Abu melangkah dengan kelihatan berseri-seri dan wajahnya bercahaya
Manakala Si Ali pula berjalan dengan penuh perlahan membawa rantai yang besar dan mukanya penuh cacat cela.

Lalu, tibalah mereka di depan Tuan mereka.
Si Abu terkejut menengok keadaan Si Ali yang penuh derita dan sengsara.
Maka, terus dya p Tanya Tuannya.
“Wahai Pencipta Sekalian Alam,
Apakah yang telah terjadi pada sahabatku ini?”
Tuannya seraya menjawab,
“Wahai Abu,itulah balasan bagi sesiapa yang memilih jalan yang dipunyai oleh Syaitan Laknatullah.”
Si Abu pantas mengucap MasyaAllah..
Sungguh benar azab-Mu..

Sahabat-sahabat,
Mesti sahabat bleh agak kan ape itu jalan putih yang berliku-liku dan jalan hitam yang stret ja..
Benar sahabat-sahabat…
Jalan putih yang berliku-liku itulah jalan yang diredhai Allah…
Likunya disebabkan ujian oleh Allah S.W.T
Barangsiapa yang sabar dan tabah dengan ujian-Nya sahaja dapat melalui dengan penuh jaya seperti Si Abu tadi.
Manakala barangsiapa yang melalui jalan yang tidak diredhai Allah S.W.T (jalan hitam itu) akan menerima azab seperti Si Ali tadi..
Nauzubillahi min zalik.

Sahabat-sahabat, perasan tak?
Sebab apa dua2 jalan tu bcantum?
 Sebabnya, sesiapa yang melalui jalan gelap boleh kembali ke jalan yang benar atas kehendak dan hidayah dari Allah..
Dan sapa2 yang brada di atas jalan yg benar bila2 masa ja bleh terpesong masuk ke jalan hitam..

Oleh itu, sahabat-sahabat pilihlah..
Sama ada jalan putih (jalan yg benar) yang penuh liku2
Ataupun
Jalan hitam (jalan kebinasaan) yg nampk lurus..
Sekian sahaja coretan saya.
Bertemu lagi.
Wassalam…
"Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan. Apa yang ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang. Jaminan yang kekal abadi hanya dapat ditemui apabila kita kembali semula kepada Ilahi.

Surah At-Thalaq: Ayat 2 - 3

"Barang siapa yang bertaqwa kepada Allah, maka Allah akan memberikan jalan keluar (dari kesulitan-kesulitan) untuk orang itu. Dan Allah akan memberikan rezeki kepadanya dari (sumber-sumber) yang tidak pernah difikirkan. Dan barang siapa yang tawakkal kepada Allah, maka Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Tuhan itu melaksanakan kehendakkanya. Sungguh Tuhan itu melaksanakan kehendakNya. Syngguhnya Allah telah menqadarkan bagi tiap-tiap sesuatu".





Saturday, April 2

Maaf Atau Dendam

Assalamualaikum wbt
Bismillahirrahmanirrahim


Maaf itu mahal,
Kalau terkesan mudah terucap,
Bukan maksud hati merendahkan nilainya.
Tetapi,
kerana mahalnya itulah,
saya memohon sahabat-sahabat,
agar ikhlas memberniya
Untuk semua ucap,tulis ataupun perbuatan yang pernah menyakitkan
Agar hidup kita aman,selamat dan diberkati Allah S.W.T






Ariney cheq nk habaq mai sket pasai Si Maaf dgn Si Dendam.
Cheq qasa hgpa smua tau dah pasai ney.
tp,takpa sbb mengingati apa yg baik itu perbuatan yang mulia..
sapa stuju,angkat tangan
~~~~~~~~~~
Si Maaf ney kalau hgpa nak tau,dia ney lemah lmbut pwatakannya. Sopan dan berciri mahmudah.
Si Dendam ney plak,toksah nak kata laa..vice versa..
Dengan kasaqnya,angkuhnya,amarahnya..smua ada..








Maka,pada suatu hari...
Tuan depa ney,sang manusia terlibat la dalam satu perbalahan.
Dipendekkan crita,tuan depa ney dpersalahkan atas kslhn yg dia sndri xbuat..ksian kan kt tuan depa..
Dengan tak semena-mena,peranan Si Maaf n Dendam pn bmula..
Si Maaf dengan lemah lembut bg nsht kt tuan dia,jgn marah org yg dok gaduh ngn dia..Cukup sekadar bg tguran kt org yg bsalah tu n maafkan dia.
Si Dendam yang tak puas hati menggoda tuannya dengan berkata
"Wahai tuanku yang gagah, jangan dibiarkan orang yang menuduh tuan itu. Pukullah dia sehinnga tuan berasa puas. Balas balik apa yang dia telah lakukan kepada tuan."
Si Maaf menjawab,"Jangan tuan. Perbuatan itu tidak baik tuan. Salah caranya. Tuan, tuan tegurlah orang itu dengan lemah lembut dan maafkanlah dia. Itu perbuatan yang mulia di sisi agama.'
"Argghh,tidak tuan!Maaf menipu. Kalau tuan biarkan, nanti orang itu akan memijak kepala tuan. Pukul dia tuan!Balas dendam kepada dia!"sampuk si Dendam.
"Tuan,sabar tuan. Jangan lakukan perkara yang tidak disukai Allah. Gunalah saya untuk meredakan keadaan,"kata Si Maaf..

Manusia itu terdiam dan berpikiaq sejenak.
Yang mana lebih baik,Maaf Atau Dendam?
Sahabat-sahabat,semestinya pilihan kita Maaf kan?
Awat?
Sebab



وَأَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى

Maksudnya : Dan perbuatan kamu bermaaf-maafan (halal menghalalkan) itu lebih hampir kepada taqwa.
Tak lupa juga,

Dalam pada itu (ingatlah), orang yang bersabar dan memaafkan (kesalahan orang terhadapnya), sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat (melakukannya). Surah Asy-Syu'ara ayat 43.

Sahabat-sahabat nak tau apa kesudahan crita tu?
Senang saja..
Jiwa yang dalam keresahan,
dapat ditenangkan dengan air wudhu' yang suci
Bila jiwa sudah tenang, maka sifat Si Maaf akan diguna dalam meredakan perbalahan.
Dan teguran yang baik dapat menyedarkan seseorang yang telah melakukan kesilapan tanpa dia sedari.

Maka,Si Tuan tadi lepaih amik air wudhu' dan .bertenang dia menggunakan khidmat Si Maaf sehingga org yang menuduhnya tadi sedar akan kesalahn dia.
Sungguh mulia kan Si Maaf tu?
2 orang yang berbalah dapat berbaik tanpa ada rasa amarah ataupun dendam.
Padan muka Si Dendam..
You lose!hehe..

Akhir kata,
dalam setiap perbalahan atau selisih paham..
Tenangkan hati dan jiwa dan jadilah orang bersedia memaafkan kesalahan orang lain..
Kerana orang yang sedia memaafkan orang lain,ialah insan yang berjiwa besar dan dengan memaafkan seseorang, ianya dapat mengurangkan stress dan mengekalkan kemudaan.

Sapa tak mau jadi awet muda kan?
So,sntiasalah amalkan sifat mahmudah ini ya sahabat-sahabat.
Jangan duk simpan dendam,tahan marah sebab depa neh hanya rosakkan tubuh badan kita ja.
Tak percaya?
Mai nak habaq..
Bila kita asyik duk marah ja, suhu bdan kompem naik dan of course lah kita punya blood folw tak tratur dan tunggang langgang..
tak seimbang lah katakan..


Konklusinya,jadikan amalan memberi kemaafan sebagai amalan hidup kita ketika berlaku salah paham atau pertengkaran.

"dan hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu; tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani." Surah An-Nuur ayat 22.

"Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa;(Siapakah orang-orang yang bertaqwa?) Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik." Surah Ali Imran ayat 133-134.
Sekian untuk kali ini.
Coretan berhenti di sini,sebab dakwat pensel dh abes..
hehe..
wassalam..

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu bersaudara. Sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu dan takutlah terhadap Allah, supaya kamu mendapat rahmat." - [Al-Hujurat : 10]







P/S:
Cheq nak mintak ampun mintak maaf andai cheq ada wat sahabat-sahabta terasa hati,terluka dengan kata-kata cheq atau perbuatan cheq.
Sesungghnya cheq hanya makhluk Allah yang lemah dan banyak kurangya.
Harap-harap sahabat-sahabat dapat memabtu cheq untuk jadi hamba Allah yang lebih baik dan bersifat mahmudah.
Kumawoyo..
Syukran..

Friday, April 1

Janganlah

Assalamualaikum
Bismillahirrahmanirrahim

Apa habaq sahabat2?arap2 sehat sejahtera la noo..
ney,cheq aade story nk habaq mai kt shabat2.. nk dgr tak?
jom2..

Alkisahnya bermula macam ni..
jeng3..
sabaq2..
Pada suatu petang yang tenang dan angin bertiup sepoi-sepoi bahasa..
maka duduklah dua sahabat diberi nama Ahmad dan Muhammad. sedapkan nama depa sahabat?
Si Ahmad ney orgnya kaya, hidup mewah, ad rumah besaq, keta besaq, segala-galanya besaq lah nk habaq mai..Si Muhammad pulak orgnya biasa2 ja. pakaian pun sderhana, tmpat tidoq lagi laa..tilam usang lapik tikaq mengkuang ja..
Sedang depa asyik dok hirup teh 'o', Si Ahmad pun start menyembang.
"Muhammad, demo dok sero nok jadi supo ambo ko? paka keto besa, bm daba tuh.. paka baju lawa2,comel2..Katil gak, tilam 'Sweetdream' nok oyak buwi. Acu tgk ambo neh, semak semace..Bukan Supo demo, napok supo ore miskin jah..Nayo ambo tgk ko demo neh."

Si Muhammad yang tadi control senyap, tiba2 kluaq suara.
"Ahmad,ambo bukan tokse jadi supo demo..Tapi ambo lebih memilih untuk duduk biaso2 gini jah. demo nok tau bakpo?
Ahmad,janganlah demo terlalu bangga dgn pakaian hok comel,cantik dan mahal tu sebab pakaian terakhir kito nanti kain nipis jah,iaitu kain kapan.
Dan jugok,demo jangan terlalu eksyen ngan bangga dengan keto bm daba demo tu sebab keto akhir kita ialah van jenazah n papan keranda jah.
Kawe dok kesoh tido atah lembek buruk sedangkan demo tido atah tilam sedak sebab kot-kot mano pun tempat tido terakhir kito liang lahad hok sempit lagi gelita.
Ahmad, demo keno ingat rumah demo hok supo mahligai tu janganlah dibanggo sangat sebab rumah akhir kito ialah rumah bertiang dua hok sunyi,lagi sepi dan gelap iaitu kubur.
Lagi so, demo pangkat tinggi,pangkat Datuk lagi. tapi demo terpikir tak bilo matinyo demo pangkat demo hanyalah Almarhum. sebab tu janganlah dibangga sangat pangkat demo tu.
Akhir sekali, kawe setuju demo memang hnsem, semak. Tapi demo jangan dok bangga sgt sbb bilo kito mati nanti, wajah kito akan berubah jadi tengkorak jah.
Ahmad,sebab tu janganlah terlalu bangga sangat dgn apo hok ito ado, sebab segalanya milik Allah."


Ahmad yang tadinya dok bermegah-megah tiba2 terdiam tak terkata. Dia tertunduk ke bawah dan berdoa.
 

" Ya Allah,ya Tuhanku.Ampunkanlah dosa-dosaku.Dosaku terlalu banyak dengan-Mu Ya Allah. Dosa kecil Ya Allah, dosa besar Ya Allah, dosa terang-terangan Ya Allah, dosa sembunyi-sembunyi Ya Allah dan dosa yang akan datang Ya Allah. Sesungguhnya aku aalaha makhluk-Mu yang hina lagi keji.Makbulkanlah doaku."
Sahabat-shabat sekalian, sungguh benar kata Muhammad itu kan?
Jom kita sama2 bersederhana dalam kehidupan kita. Tak rugi pun kan? Malah bertambah kasih sayang Allah dan Rasulnya kepada kita.
Sekian untuk renungan.
Wassalam..

"Wahai sahabatku yang mengutamakan hal-hal dunia.
Janganlah kamu bangga dengan memakai pakaian yang cantik dan mahal kerana pakaian terakhirmu dan aku adalah kain kapan yang putih dan nipis.
Janganlah kamu action dan bangga dengan kereta mewahmu kerana kenderaan terakhirmu dan aku adalah van jenazah dan papan keranda.
Janganlah kamu wahai sahabatku, lena dibuai mimpi di atas tilammu yang empuk itu kerana tempat tidur terakhirmu dan aku adalah liang lahad yang sempit lagi gelita.
Dan janganlah kamu, wahai sahabat yang ego dan angkuh dengan menayangkan rumahmu yang bak mahligai kerana rumah terahir kita nanti adalah kubur yang bertiang dua yang gelap dan sunyi.
Jangan juga kamu wahai sahabatku, bermegah-megah dan meninggi diri dengan pangkat dan darjat kerana bila kita tiada nanti pangkatmu tidak lain tidak bukan hanyalah Almarhum.
Dan akhirnya,aku akui wajahmu memang menarik perhatian umum namun ingatlah wajahmu yang tampan ini, bila kita mati nanti wajah itu akan berubah menjadi tengkorak..
Sahabatku, ingatlah...hidup di dunia ini hanya untuk sementara ibarat seorang pengembara yang berteduh di bawah sepohon pokok yang rendang dan akan berlalu pergi usai berteduh."
merenung jauh masa depan
merenung jauh masa yang ada

























p/s :
bm daba = bmw
semak = kacak
demo = kamu/awak
ambo = aku/saya
sero = rasa
supo = serupa
oyak buwi = habaq mai
nayo = kesian
bakpo = kenapa
atah = atas